onsdag den 17. februar 2016

De 7 kontinenter. Del 2

Vi flyver med Antarctica Airways, så inden bonus point her. På flyet bliver der serveret drikkevarer og snacks. Udover os deltagere har vi også bemanding med fra DAP. Det er de guider, som skal holde styr på os, og søger for os mens vi er afsted.

Jeg er super glad for at have valgt at flyve istedet for at sejle. Vi havde en super rolig 2 timers flyvning uden turbulens.

Vi lander på King George Island, Antarktis. Vi stiger ud af flyen. Det blæser her, ca. 14 m/s og jeg tænker, at det skal vi løbe i, i morgen. Jeg ved ikke hvor koldt der er, men senere får jeg at vide at temperaturen har været omkring minus 9-10 grader celcious.


Vi har en enkelt deltager eller to som troede det ville være varmere. Kun iført Jeans og fleecetrøjer, og som ikke havde taget varmere tøj med.

Vores indcheck baggage bliver taget af flyet sammen med proviant, som bliver kørt på et bæltekøretøj. I samlet flok går vi ca. 1,5-2 km ned til vores camp site. På vej til teltpladsen ser vi vores fly lette med base folk, der skal videre. Flyet kommer efter planen tilbage næste eftermiddag, hvis vejret tillader det, ellers må vi blive endnu en nat.


Der er vores messetelt allerede slået op samt toilet faciliteter.





I mens vi venter på at resten af vores NorthFace 3 personers telte bliver stået op, får vi lidt at varme hos på inde i messeteltet. DAP personalet har sørget for kaffe og man kan få en varm kop nuddelsuppe. Senere på aftenen, som aftensmad kan vi vælge mellem 2 hjemmelavede kød retter, en med ris og en med kartoffelmos, som bliver lunet i en mikrobølgeovn. Mens vi spiser kommer der endnu en briefing. Vejrudsigten melder om, at vinden vil stilne af fra de omkring 11 m/s til et par stykker hen over natten. Så vejrudsigten til løbet ser til at blive god, samtidig skulle temperaturen stige til omkring frysepunktet er lige derover. Morgenvækning bliver kl. 04.00 og race start omkring kl. 05.00


Jeg deler telt med 2 andre. 3 kontinenter repræsenteret i vores lille telt, Australien, Europa og USA. Et telt som ikke føltes som et 3 personers telt, men nærmere 2, med alle vores baggage.

Vi går til køjs omkring kl. 22.30. Det er stadigvæk lyst udenfor og det blæser nu kun ca. 9 m/s. Jeg falder relativt hurtigt i søvn og har det dejligt varmt i min Marmot -40 graders sovepose. Jeg har et par tights på, og 1 langarmet trøje og en t-shirt på og min Polar fleece beanie/hue.


Kl. ca. 03:40 vågner jeg og der er helt stille. Vinden har lagt sig henover natten. Yes, tænker jeg! Så havde meteologerne ret. Lysten til at forlade min varme sovepose er ikke ret stor, men tissetrangen melder sig, så det får mig ud af fjerdene.

Jeg har min tykke Northface Himalay parka på, udenpå mit løbetøj, og udenpå mine x-bionic vinterløbe tights har jeg et par skalbukser på. Min x-bionic løbehue har teltet spist, finder den først da vi pakker og skal flyve tilbage til Chile.


Benene har det forbavsede godt, ikke rigtig nogen ømhed, bare lidt trætte. På min ene tæ har jeg en vabel fra dagen før. Det er den samme som jeg altid døjer med, uanset strømper og sko.

Astmaen har det fint. Jeg var lidt bekymret lige inden vi skulle afsted. Til morgenmad får jeg en banan, vores kop nuddelsuppe og en kop kaffe.

Kl. 05:16 bliver løbet skudt i gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar